Uutiset

Liikkujan paketti toi CrossFit-urheilijalle varmistuksen oikeanlaisesta treenistä ja ravinnosta

Jatta Korhonen on 30-vuotias valmentaja, CrossFit-salin omistaja ja urheilija. Hän treenaa 5-6 kertaa viikossa, ja usein päivään sisältyy kaksi eri treenikertaa. Aktiivinen elämä ja kova treenaaminen vaativat vastapainoksi tarpeeksi lepoa, ravintoa ja itsensä kuuntelemista. Oman hyvinvoinnin tueksi Jatta kaipasi myös laboratoriotutkimusten kautta saatavaa lääketieteellistä dataa, joka antaisi kattavan kuvan elimistön terveydentilasta ja auttaisi havaitsemaan mahdollisesti piileviä terveysriskejä.

Palo liikunnan pariin syntyi jo lapsena

Lapsuudenkodista syntynyt liikuntakasvatus on kannustanut Jattaa urheilun pariin koko ikänsä. Lapsuus ja nuoruus kului tanssin parissa, kunnes kymmenen vuotta sitten kuntosali ja ryhmäliikuntaohjaajan työt veivät mukanaan. CrossFit astui kuvioihin viisi vuotta sitten ja CrossFit-salin omistaja hän on ollut nyt reilun vuoden verran.  

CrossFit-urheiluun liittyy vahvasti kilpaileminen, josta Jatalla onkin jo kertynyt kokemusta muutamien kisojen verran. Kisaamisessa parasta Jatan mielestä on jännityksen tunnelma ja se, kun pääsee vertaamaan omaa kuntoaan muihin. Määrätietoisuus ja kilpailuhenkisyys ovat osa Jatan luonnetta ja seuraavat kisat ovatkin jo merkittynä kalenteriin toukokuulle, kun Kronan Throwdown -kisat järjestetään Malmössä.

Liikkujan paketista varmuutta hyvinvoinnin mittaamiseen

Jatta kävi SYNLABin laboratoriossa ottamassa Liikkujan tutkimuspaketin, johon sisältyy 12 eri verikoetta. Paketin testit kertovat immuunijärjestelmän vahvuudesta ja elimistön energiavarastoista. Lisäksi tutkimuksissa määritellään suoritus- ja palautumiskykyyn vaikuttavien kalsiumin, magnesiumin ja D-vitamiinin pitoisuudet.

Ennen tutkimukseen menemistä Jatta koki voivansa hyvin, mutta arveli pimeän talviajan mahdollisesti nakertaneen D-vitamiiniarvoja. Jatan kaikki tulokset olivat kuitenkin viitearvojen rajoissa, suorastaan oppikirjojen mukaiset.

Oli todella mielenkiintoista päästä mittauttamaan omat arvot, Jatta toteaa. Vaikka tuntuukin hyvältä,on hyvä saada varmistusta sille, miten keho oikeasti voi. Tulokset toimivatkin hyvänä vertailukohtana jatkossa siihen, milloin kroppani on toiminut optimaalisesti. Paljon urheileva saa tutkimuksen tuloksista arvokkaita kehityksen mittareita, jotka kannustavat kohti tavoitteita.

Jatta Korhonen, kuva: Heikkilä Photography
Ruokavalion ja palautumisen merkitys paljon treenaavalle

Jatta kertoo ruokafilosofiansa olevan yksinkertainen: hän kuuntelee kehoaan ja syö kun on nälkä. Hän ei punnitse ruokiaan ja syö monipuolista kotiruokaa. Lisäravinteista hän käyttää vain talviaikaan D-vitamiinia ja rankemman treenin jälkeen hän juo proteiinijuoman. Unella ja vapaa-ajan rauhoittamisella on myös iso merkitys palautumisen kannalta ja Jatta tavoitteleekin kahdeksan tunnin unia.

Jatan neuvot kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

Liikunnan ammattilaisena ja ohjaajana Jatta näkee paljon, miten treenaamiseen ja ravitsemukseen kiinnitetään kyllä huomiota, mutta lepoon ja unen määrään ei.

Kehotan kuuntelemaan omaa kehoa ainaisen sykemittarin tuijottamisen sijaan. Tärkeää olisi myös muistaa, että kehittymisen ja hyvinvoinnin kannalta lepo ja palautuminen on ensiarvoisen tärkeää.

Liikkujan tutkimuspaketti sisältää 12 verikoetta:
  • Täydellinen verenkuva
  • Ferritiini
  • CRP
  • Paastoplasman glukoosi
  • Kokonaiskolesteroli
  • Aspartaattiaminotransferaasi (ASAT)
  • Kreatiinikinaasi
  • Kreatiniini + glomerulusten suodattamisnopeus (eGFR)
  • Urea
  • Magnesium
  • D-vitamiini

Virhe