Uutiset

SYNLABin Terveyskansio on kätevä ja luotettava palvelu terveystietojen hallintaan

Asiakkaan Terveyskansiossa voi asioida koko hoitopolun ajan ajanvarauksesta tulosten valmistumiseen. Lue, miten Terveyskansio toimii ja miten sen tietoturva on varmistettu.

SYNLABin Terveyskansio on digitaalinen palvelu, joka helpottaa asiakkaan terveystietojen hallintaa. Palvelussa voi varata, siirtää tai perua aikoja, hallita omia tietoja ja valmistautua käyntiin täyttämällä tiettyihin tutkimuksiin tarvittavia esitietolomakkeita. ”Kun tiedot on täydennetty jo ennen käyntiä, asiointi sujuvoituu”, kehityspäällikkö Nanne Pursiainen kertoo. Tietojen ajantasaisuus varmistetaan kuitenkin aina vielä paikan päällä.

Digitaalisessa palvelussa on myös mahdollista maksaa tutkimus jälkikäteen. Maksumahdollisuus nopeuttaa asiointia, kun tutkimuksen jälkeen ei tarvitse jäädä paikan päälle odottelemaan. Toimistomaksu on myös edullisempi, kun maksun hoitaa Terveyskansion kautta. Maksun voi suorittaa pankkikortilla, verkkopankissa tai Mobilepaylla.

Kun tutkimustulokset ovat valmiit, ne tulevat näkyviin asiakkaan Terveyskansioon. Laboratoriotutkimusten yhteydessä palveluun tulevat lisäksi kunkin mitatun arvon viitearvorajat, jolloin asiakas voi verrata omia arvojaan viitearvoihin. Kun tulokset ovat valmistuneet, asiakas saa sähköpostilla tiedon ja voi kirjautua palveluun tarkistamaan omat tuloksensa.

”Myös kuvantamistutkimuksissa lausunnot ja kuvat tulevat näkyviin Terveyskansio-palveluun. Asiakkaan on mahdollista nähdä itse kuvat Terveyskansiosta”, Pursiainen kertoo.

Asiakkaan tiedot suojataan vahvasti

Terveyskansioon kirjautuminen on vahvan tunnistautumisen takana. Palveluun ei siis ole mahdollista kirjautua pelkällä käyttäjätunnuksella ja salasanalla, vaan kirjautumiseen vaaditaan aina verkkopankkitunnistautuminen tai mobiilivarmenne.

Kaikista Terveyskansioon kirjautumisista ja tietojen käytöstä jää jäljet järjestelmään. SYNLABin on kerättävä lokitiedot asiakastietojen käytöstä ja luovutuksesta seurantaa ja valvontaa varten.

”Asiakkaalla on myös oikeus saada SYNLABilta kirjallisella pyynnöllä tieto siitä, kuka on nähnyt häntä koskevia tietoja, miksi ja mihin tietoja on käytetty”, tietosuojavastaava Mirella Miettinen sanoo.

Erilaiset verkkohuijaukset ovat nykypäivänä valitettavan yleisiä. Siksi on tärkeää, että myös asiakas pitää huolta omista käyttäjätunnuksistaan, salasanoistaan ja niistä välineistä, joilla hän käyttää erilaisia palveluita.

”Jos viesti epäilyttää, ei kannata klikata linkkejä tai avata liitetiedostoja. Oikean osoitteen voi kirjoittaa itse selaimen osoiteriville. Esimerkiksi Asiakkaan Terveyskansion osoite on minun.synlab.fi tai synlab.fi, josta on linkki Asiakkaan Terveyskansioon”, Miettinen muistuttaa.

Asiakkaan tietosuojasta saa lisätietoja SYNLABin tietosuojaselosteelta ja potilasrekisterin tietosuojakäytännöstä osoitteesta synlab.fi/tietosuojaseloste.

Käyttäjät tyytyväisiä palveluun

Aiemmin saadun palautteen perusteella Terveyskansiota on kehitetty selvästi oikeaan suuntaan.

Kesällä 2022 tehdyssä käyttäjätyytyväisyystutkimuksessa Terveyskansiosta saatiin hyvää palautetta.

”Palvelu on koettu selkeäksi, helppokäyttöiseksi ja hyödylliseksi”, Nanne Pursiainen kertoo.

Virhe